Funkcionális táplálkozás

A funkcionális táplálkozás valójában a funkcionális orvoslás részének számít. De a két kifejezést gyakran ugyanabban az értelemben is használják.  Egyre elismertebb módszernek számítanak számos egészségügyi probléma gyógyításában.

 

A funkcionális táplálkozás célja a test egyensúlyhiányának kezelése a funkció táplálékkal, életmóddal és kiegészítő beavatkozásokkal történő helyreállításával. És a diszfunkciós szervrendszerek optimálisan működővé alakítása. A funkcionális táplálkozás lényege annak a kiderítése, hogy pontosan mi az, ami túl gyorsan, vagy túl lassan mozog, és mi az, ami rendezetlen. Ezek után a cél az egyensúly helyreállítása ezekben a folyamatokban. [1]



 

Mi a funkcionális táplálkozás?

 

A funkcionális táplálkozás szerint az egyén egészségének, étrendjének, és általános életmódjának minden aspektusát figyelembe kell venni, amikor táplálkozási ajánlásokat adnak neki. A funkcionális táplálkozás során a tüneteket az elsődleges egészségügyi problémák digasznosztizálására szolgáló nyomoknak tekintik, függetlenül attól, hogy étrenddel, betegségekkel, gyógyszerekkel, életmódbeli tényezőkkel, toxinoknak való kitettséggel, antibiotikum-használattal vagy más tényezőkkel kapcsolatosak.

 

Ezen okok miatt, a funkcionális táplálkozás nem egy általános, mindenkinek megfelelő megközelítés. Ehelyett, egy nagymértékben testreszabott, holisztikus egészségügyi perspektíva, amely figyelembe veszi az egyén egyedi jellemzőit, hogy a sejtek szintjén tudjon gyógyulást előidézni. 

 

Bár a funkcionális orvoslás, és a funkcionális táplálkozás kifejezéseket gyakran használják ugyanabban az értelemben, valójában nem ugyanarról van szó. A funkcionális orvoslás egy széleskörű orvosi szemlélet, amely az egészségügyi problémákat úgy közelíti meg, mint a szervezet rendszerhibáit. Ezzel szemben a funkcionális táplálkozás ezt a perspektívát még tovább viszi, és arra világít rá, hogy az étkezés az egészség alapvető összetevője, és a nem megfelelő étrend számos problémát okozhat. [2]

 

A funkcionális táplálkozás elvei sokban hasonlítanak a paleo diétához, így sok a közös használt protokoll, ill. sok a közös ajánlott, vagy nem ajánlott étel.



 

A Paleo táplálkozás

 

A funkcionális táplálkozása gyökerei között, főleg a magyar kontextusban, mindenképp meg kell említeni a paleo diétát.

 

A paleo diéta alapelvei a következők: cukor, liszt, feldolgozott ételek, gabonák, hüvelyesek (lektinek) és tejtermékek elhagyása. Fogyaszthatók ugyanakkor sovány, tiszta, organikus, feldolgozatlan húsok (csirke, hal, pulyka, marhahús, bárány, stb).  Mértékkel minden gyümölcs és zöldség is ehető. A kókuszdiót, a diót, és a magokat feldolgozatlan állapotban szabad fogyasztani. Mandula- vagy kókuszliszt használható, ha szükséges.  



 

A Paleo étrend alapjai

 

A paleo diéta a következő ételekből áll össze:  

 

  • Vörös hús - nem gabonával etetett állatok húsa. A gabonák ugyanazokat a problémákat okozzák az állatoknál, mint az embereknél. 

  • Szárnyas hús - csirke, kacsa, tyúk, pulykahús.

  • Hal - vadon kifogott halak ajánlottak, a higany, és más méreganyagok a tenyésztett halakban problémát jelenthetnek. 

  • Tojás - szabadon tartott, antibiotikumokkal és hormonokkal nem táplált csirkékből származó, Omega-3 zsírsavval dúsított tojások ajánlottak.

  • Zöldségek - ameddig nem sültek, bármennyi fogyasztható.

  • Olajok - olívaolaj, kókuszolaj, avokádó olaj. Olyan olajok megengedettek, amelyek természetesek. Nem tanácsos ugyanakkor a szójaolaj, vagy a feldolgozott olajok fogyasztása. 

  • Gyümölcsök - Mivel természetes cukrot tartalmaznak, kalóriatartalmuk magasabb lehet, ezért aki súlyt akar veszíteni, annak tanácsos a gyümölcsök bevitelét korlátozni. 

  • Diófélék - Magas kalóriatartalmúak, így snackként fogyaszthatók, de túl sokat nem szabad belőlük enni. 

  • Gumók - Édesburgonya és jamsz. Magas kalória- és szénhidrát tartalmuk miatt közvetlenül edzés után jók a glikogénszint pótlására. 

 

Mi nem megengedett a paleo diétában? 

 

  • Gabonafélék, ideértve az olyan népszerű gabonaféléket, mint az árpa, kukorica, zab, rizs, rozs és búza

  • Bab vagy hüvelyesek

  • Tejtermékek

  • Finomított só

  • Finomított cukrok és mesterséges édesítőszerek

  • Finomított zsírok

  • Konzervált, vagy feldolgozott húsok, zsíros húsok (pl. szalonna)

  • Szénsavas üdítőitalok, gyümölcslevek

  • Minden vegyszer, adalékanyag, mesterséges aromaanyag, nátrium-glutamát, élesztő [3]



 

A Paleo étrend különböző megközelítései

 

Az elmúlt években egyre népszerűbb lett a paleo diéta, ugyanakkor sok vita van annak kapcsán, hogy mi is az pontosan. Ezek a viták a következő kérdések körül forognak: 

 

  • Alacsony szénhidráttartalmú, vagy alacsony zsírtartalmú diétáról van valójában szó? 

  • A telített zsír megengedett? Ha igen, milyen mennyiségben? 

  • Mennyi fehérjét kell bevinni a paleo étrend alkalmazásakor? 

  • Része-e a paleo étrendnek a tejtermékek fogyasztása? És ha igen, milyen tejtermékeké?

  • A gabonafélék megengedettek-e? 

 

Ahogy az alacsony szénhidráttartalmú étrenden népszerűsége nőtt, sok, alacsony szénhidráttartalmú étrendet követő ember átállt a paleo diétára. Ezzel az alacsony szénhidráttartalmú diéta és a paleo étrend közötti határvonalak egyre inkább elmosódtak. A paleo diéta az ilyen emberek számára magas zsírtartalmú - különösen telített zsírtartalmú -, alacsony szénhidráttartalmú és mérsékelt fehérjetartalmú. 

 

Újabban egyes szerzők paleo elveken alapuló étrendet szorgalmaznak, ami ugyanakkor, egyéni toleranciától függően, tartalmazhat tejtermékeket, és bizonyos gabonaféléket is, mint pl. fehér rizst, és hajdinát. Mások ugyanakkor azt javasolják, hogy magas szénhidráttartalmú, alacsony zsírtartalmú étrend (feltéve ha a szénhidrátok keményítőtartalmú zöldségekből származnak, és nem gabonából) lehet az optimális. 

 

A kérdésekre adott válasz több tényezőtől is függ. Először is: azt kérdezzük-e hogy mit ettek a paleolit őseink, vagy inkább azt, hogy mi az optimális étrend a modern ember számára? Míg a paleo étrend kemény hívei azzal érvelnek, hogy nincs különbség, mások azt javasolják, hogy attól, hogy egy étel hiányzott a paleolit korszakban, nem feltétlenül jelenti azt, hogy az az étel nem tápláló, vagy hasznos. Kiváló példák erre a tejtermékek. 

 

Továbbá, ahogy a legfrissebb tanulmányok feltárták, nem tudhatjuk 100%-os bizonyossággal, hogy őseink mit ettek. Ráadásul a különböző népcsoportok között óriási eltérések voltak. Például, az eszkimók és a maszájok magas zsírtartalmú étrendet követtek (az eszkimók esetében a a kalória 90%-a, míg a maszájok eseték a 60-70%-a zsírból került kinyerésre), ugyanakkor az okinawanák és kitavanok kalóriáik 60-70%-át szénhidrátból szerezték. Tehát nem mondhatjuk meg, hogy őseinek étrendje alacsony szénhidráttartalmú, vagy alacsony zsírtartalmú volt, anélkül, hogy meghatároznánk, pontosan melyik ősökről beszélünk. 

 

Harmadszor, ha valóban csak azt kérdezzük, mi az optimális étrend a modern ember számára (ahelyett, hogy arról spekulálnánk, hogy őseink mit ettek), erre a kérdésre nem adhatunk pontos választ. Mivel, ahogy a diétás populációk között óriási eltérések vannak, úgy az egyes emberek között is hatalmas egyéni különbségek adódnak. Vannak, akik számára előnyösebb, ha nem fogyasztanak tejtermékeket. Másoknak egyáltalán nem tesz rosszat. Vannak, akik jobban érzik magukat alacsony szénhidráttartalmú étrend követésével, míg mások számára előnyösebb több szénhidrát bevitele. Egyesek magasabb fehérjebevitelt igényelhetnek, mely lehet a kalóriák akár 20-25%-a is, míg mások jobban teljesítenek kisebb mennyiség (10-15%) fogyasztása esetén. 

 

Az egyetlen módja az optimális étrend megtalálásának a kísérlet, és a megfigyelés. Erre a legjobb módszer azoknak az ételeknek az étrendből eltávolítása, melyekről gyanítjuk, hogy problémásak lehetnek számunkra.

 

Az emberek egyszerre hasonlóak, és különbözőek is. Az alapvető fiziológia ugyanaz, ezért van étterme a paleo sablonnak. Vannak bizonyos ételek, melyek, kémiai szerkezetük miatt, mindannyiunkat hátrányosan érintenek, függetlenül az egyéni különbségektől.

 

Másrészt, mindannyian egyediek vagyunk. Más családokban nőttünk fel, eltérő étkezési szokásokat követtünk, különböző élettapasztalatink vannak, más és más környezeti toxinoknak, és életmódoknak lettünk kitéve. Ugyan sok génünk megegyezik, de némelyek eltérnek, és az is különbözik, hogy ezek a gének hogy fejeződnek ki. [4]



 

A Paleo étrend kritikája

A paleo étrend sok ember számára hozott gyógyulást, vagy állapotjavulást. Ezzel együtt van néhány szempont, amit a tudomány felülírt. Jelenleg a korszerű megközelítések lényegesen több szempontot figyelembe véve közelítik meg az egészséges étrend kérdését, mint az az elképzelés, hogy mikor milyen táplálék állt elviekben őseink rendelkezésére.

 

A paleo étrend korrekcióra szoruló pontjai a következőek:

 

  • Gyümölcsök esetenként nagyobb mennyiségben való fogyasztása a gyümölcscukor túlzott mennyiségben való bevitelét eredményezi, gyulladásszint és inzulinrezisztencia növekedés, ill. a máj terhelése jelenhetnek meg.

  • Magok, mogyorófélék nagyobb mennyiségű fogyasztása: Magas omega 6 bevitel, fermentálódó rostok, fitinsavak, esetenként mikotoxinok magas bevitelét jelenti: Sok mag gyulladásfokozó, ill. a magok antinutritív, bélrendszert károsító, a tápanyagok felszívódását gátló anyagokat tartalmaz.

  • Sok hús (izomhús) fogyasztás (A kollagén típusú fehérjéket helyezzük előtérbe, kifejezetten nem javaslunk az étrendben egy magasabb izomhús bevitelt).

  • Esetenként nem megfelelő mennyiségű szénhidrátbevitel.

  • Egyes élelmiszerek indokolatlan, részben felesleges kizárása az étrendből (Pl. rizs, burgonya)

  • A személyre szabottság hiánya, ill. félreértelmezések miatt esetenként az állapotjavulás helyett állapotromlás lép fel.

 

Ezzel együtt a paleo étrend elképzelései sok szempontból az alapját képezik, ill. inspirálják a funkcionális táplálkozást. Tekintettel arra, hogy a tudomány folyamatosan lép előre, feladatunk haladni a korral, hogy az új és új szempontok figyelembe vételével egyre hatékonyabban tudjunk Ügyfeleink bonyolultabb problémáira is megoldásokat javasolni.



 

Hogyan alkalmazzuk a funkcionális táplálkozási stratégiát? 

 

Mindezek ellenére, néhány alapelvet meg lehet fogalmazni, melyek mindenki számára igaznak bizonyulnak. A következő öt fő alapelv bemutatja a funkcionális táplálkozási elvek követésének lépéseit személyes szinten:

 

  1. Alapvető tápanyagok bevitele: Az ételek összetevői a test építőkövetit alkotják. Létfontosságúak a szervezet egészségének megőrzéséhez az olyan tápanyagok, mint például a vitaminok, ásványi anyagok, esszenciális zsírsavak, aminosavak, probiotikumok vagy az összetett szénhidrátok. Ezek mindennapi bevitele elengedhetetlen az egészség megőrzéséhez. 

  2. Méreganyagok elkerülése: A nagyüzemi állati termékekkel, a GMO-növényekkel és a peszticidekkel kezelt termékekkel mind olyan anyagokat juttatunk a szervezetbe, amelyeknek az emberek még 80 évvel ezelőtt sem voltak kitéve. Ezeknek az egészségre gyakorolt hatása rendkívül kedvezőtlen lehet. Ügyelni kell az ételek megbízható helyekről történő beszerzése, hogy csak az legyen az ételben, amiről tudunk. 

  3. Minőségi ételek fogyasztása: a feldolgozott, rossz minőségi ételekből a tápanyagbevitel elégtelen lehet, ami veszélyeztetheti a szervezetet. 

  4. A bélrendszer egészségének kihangsúlyozása: Hippokratész szerint az egészség a bélben kezdődik és végződik. A legjobb étrend követése sem segít, amennyiben az emésztőrendszer nincs felkészülve annak feldolgozására. Az immunrendszer több mint 80%-a a bélrendszerben helyezkedik el, amely, ha nem működik megfelelően, fertőzésekhez, gyulladásokhoz, autoimmun betegésehez, és a hormonegyensúly felborulásához vezethet (amelyek többségét sokszor tévesen más állapotként diagnosztizálják). A bélrendszer egészsége jótékony baktériumokkal őrizhető meg, emellett meg kell akadályozni hogy a kórokozók és az emésztetlen élelmiszerek problémákat okozzanak. Az áteresztő bél szindróma, és az irritábilis bél szindróma jeleit tanácsos megismerni, hogy meg tudjuk mondani, ha valami nincs rendben. 

  5. A mikrobiomok magas szinten tartása: az egészséges emésztéshez elengedhetetlen a gyomorban és a belekben található jótékony mikrobák megfelelően magas számon tartása. Az emberi bér tízszer annyi baktériumot tartalmaz mint a testet alkotó összes sejt. Ezeket a baktériumokat együttesen mikrobiomnak nevezzük. A mikrobiomok számos folyamatért felelősek, melyek hatással vannak az immunrendszerre, a testtömeg-összetételre, a mentális egészségre, az emlékképek kialakulására, és olyan életmóddal összefüggő betegségekkel lehetnek kapcsolatban, mint a cukorbetegség. A probiotikumokat tartalmazó ételek fogyasztása biztosítja a mikrobiális szint magas szinten tartását, így az immunrendszer megfelelő működését. [2]   

 

 

 

Hogyan segíthet egy szakember?

A funkcionális táplálkozási szemlélet olyan lépések sorozatából áll, melyek elvezetnek a leginkább testreszabott megközelítéshez. Ilyen lépések lehetnek a következők: 

 

  •  A kortörténet átfogó kiértékelése

  • A szervrendszer vizsgálata

  • A gyógyszerek, és táplálékkiegészítők bevitelének felülvizsgálata

  • A jelenlegi étkezési- , és életmód szokások átnézése

  • A korábbi laborvizsgálatok eredményeinek kiértékelése

  • Funkcionális táplálkozási teszt a különböző tápanyagszintek és/vagy genetikai markerek felmérésére, a lehetséges mögöttes hiányállapotok felderítése érdekében.

Az adatok összegyűjtése, és kiértékelése után kerül összeállításra a személyre szabott táplálkozási terv. Például, emésztési zavarok esetén olyan ajánlásokat tehet a szakember, mint: 

  • Tisztább étrend bevezetése, feldolgozott ételek, glutén és tejtermékek kiiktatása a diétából

  • Stresszkezelési stratégiák oktatása

  • Stratégiák az idegrendszer étkezésre való felkészítésére

  • Specifikus étrendkiegészítő protokoll az ételek emésztésének javítása, a jó baktériumok helyreállítása, és az emésztési görcsök csökkentése érdekében. 

 

Az ügyfél válasza alapján a szakemberek korrekciókat hajtanak végre. Ezután, ha javulás következik be, a kliens és a terapeuta tudja, hogy sikerült néhány kulcsfontosságú tényezőt azonosítani. Ha nem, akkor fejlettebb funkcionális orvosi tesztek végezhetők el. 

A funkcionális táplálkozás egy dinamikus folyamat, amely magában foglalja az étrend és az életmód finomítását az optimális egészség helyreállítása érdekében. Egy folyamatos kommunikáció a testtel. Amennyiben a test visszajelzése jó, akkor a kialakított étrendet kell tovább követni, ha nem, akkor kiigazításokat kell elvégezni. 

A modern orvostudomány nem úgy lett kialakítva, hogy lehetővé tegye a folyamatos párbeszédet a betegek és a szakemberek között, és nyomon kövesse a beteg válaszait. Ehelyett, általában, a betegek gyógyszereket szednek, a kívánt eredmények elérése nélkül, és ezek után nincsenek “következő lépések”. 

A funkcionális táplálkozási szakemberek nem tudják egyedül meggyógyítani a betegeket. Céljuk, hogy meghallgassák, megértsék a tüneteket, a test nyelvét, és a kórtörténet alapján egy történetet tudjanak kialakítani. Feladatuk, hogy olyan programot hozzanak létre, ami a páciensnek megfelel, és az egészségét fejleszti. Azonban a funkcionális medicina gyakorlói ezt nem tudják egyedül megtenni, a páciensnek is el kell végeznie a munka rá eső részét. [5]

A funkcionális táplálkozási szakemberek nem digasznosztizálnak, vagy írnak fel gyógyszereket, és nem is kezelik a betegeket egy adott betegségre. Ehelyett az a feladatuk, hogy az összes egészségügyi problémát holisztikusan vizsgálják, és a betegek tudomására hozzák, hogy a viselkedésük miként fosztja meg őket az optimális egészségügyi állapotukról. Majd javaslatokat kínáljanak a változtatásra. 

A funkcionális diéta nem egy egyszeri dolog. Hanem egy dinamikus folyamat, folyamatos kísérletezés, az étrend és az életmód folyamatos változtatása mindaddig, ameddig a megfelelő a páciens számára kialakításra kerül. A siker a testtel való folyamatos kommunikációból ered, abból, hogy megfigyelik, hogy a test hogy reagál különböző tényezőkre, így azokat folyamatosan beállíthatják. [2]


 

Források:

 

[1]    “What is Functional Nutrition?,” Josh Gitalis, Jan. 03, 2019. https://www.joshgitalis.com/what-is-functional-nutrition/ (accessed Oct. 07, 2020).

[2]    “What is Functional Nutrition?” https://www.afpafitness.com/blog/what-is-functional-nutrition (accessed Oct. 07, 2020).

[3]    “A Quick Start Guide To Paleo Diet.,” Feb. 10, 2013. https://www.jillcarnahan.com/2013/02/10/a-quick-start-guide-to-paleo-diet/ (accessed Oct. 07, 2020).

[4]    “Moving from a ‘Paleo Diet’ to a ‘Paleo Template,’” Chris Kresser, Jun. 17, 2011. https://chriskresser.com/beyond-paleo-moving-from-a-paleo-diet-to-a-paleo-template/ (accessed Oct. 07, 2020).

[5]    “Functional Nutrition in Rockford, MI,” Byrne Chiropractic & Wellness Center. https://www.byrnechiropractic.com/services/functional-nutrition/ (accessed Oct. 07, 2020).



 

Az itt leírt információk nem helyettesítik az orvosi diagnózist, és nem is jelentenek útmutatást semmiféle betegség kezelésére.

 

A fenti leírás szerzői jogvédelem alatt áll, az azzal kapcsolatos jogok gyakorlására kizárólag a HealWays Kft. jogosult. A szöveg felhasználása és másolása csak a HealWays Kft. előzetes írásbeli hozzájárulásával engedélyezett.

Friss cikkek rendszeresen.

Kövessen minket a Facbookon!

  • White Facebook Icon